Tulevaisuuden osaajia Itä-Suomeen
TÄSTÄ on kyse
Lisäämme tekniikan alan houkuttelevuutta ja korkeasti koulutetun työvoiman saamista Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon alueille
Edistämme DI-kouluttautuneiden palaamista maakuntiin ja korkeakoulutasoisen osaamisen lisäämistä Itä-Suomessa
Suunnittelemme ja pilotoimme jatkuvaan oppimiseen soveltuvia teknologiateollisuutta palvelevia koulutusmoduuleja
Hankesuunnitelma
KEHITTÄMISTARVE
Teknologiateollisuuden yritykset vastaavat yli puolesta Suomen viennistä ja ovat kansallisesti tärkeä toimija. Alan menestykseen vaikuttaa tärkeänä tekijänä työvoiman saatavuus ja osaaminen, sillä globaalissa kilpailussa menestyvät yritykset joilla on omasta takaa tai kumppaniverkostossaan riittävän korkeatasoista teknologiaosaamista, jonka avulla yritysten TKI-toiminta parantaa niiden tuotteiden kilpailukykyä. Opetus- ja kulttuuriministeriön raporteissa ovat esille nousseet tavoitteet ja tahtotilat luoda modulaarisia tutkintoja, yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen mahdollisuudet ja aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Opetus- ja kulttuuriministeriön selvitysten mukaan myös jatkuva oppiminen läpi työuran on vahvasti yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tehtävä. Tekniikan korkeakoulutuksen heikko vetovoima on kansallinen ongelma. Myös Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakunnissa on havaittu tekniikan koulutuksen vetovoiman heikkous kaikilla koulutustasoilla, mikä osaltaan ennakoi työvoimapulaa alueen teknologiateollisuuden yrityksiin.
Tilastoista ilmenee tekniikan heikon vetovoiman lisäksi alueen vähäinen houkuttelevuus valmistuneiden kannalta. Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa on vahva kone- ja metalliteollisuus. Näissä maakunnissa ei ole yliopistoa, jossa painotus on tekniikassa, joten alueelle ei valmistu diplomi-insinöörejä. Alueella on selvitetty alueen yrityksissä diplomi-insinöörikoulutuksen ja muun tekniikan alan täydennyskoulutuksen tarpeita. Selvitysten perusteella nousi yhteisinä osaamisen kehittämisen alueina esille teknologiateollisuuden teemoja, joiden pohjalta voidaan suunnitella koulutusmoduuleja jatkuvaan oppimiseen sekä joustavia opintopolkuja DI-tutkintoon. Lisäksi tekniikan yliopistotasoiseen koulutukseen on koostettu Suomessa uusia toteutusmuotoja ja foorumeja kuten Fitech-verkosto. UpTech-hanke tukee alueen yritysten keinoja parantaa kilpailukykyä ja pysyä kansallisen ja globaalin toiminnan vauhdissa mukana. Hankesuunnittelua on tehty paljolti ylimaakunnallisena yhteistyönä, sillä teema, tarpeet ja haasteet ovat hyvin samanlaisia sekä Pohjois-Karjalassa että Pohjois-Savossa. Suunnittelun taustalla ovat em. valtakunnallisesti tärkeiksi nostetut teemat osaamisen lisäämisestä ja jatkuvasta oppimisesta.
Toimenpiteet
Hanke on jaettu kolmeen toimintokokonaisuuteen, jotka toimivat ohjaavina teemoina hankkeen toteuttamisessa:
1. Teknologia-alan ja alueen vetovoimaisuus
2. Osaamisen lisääminen
3. Uudet pedagogiset ratkaisut
Lisätietoja
1.7.2020-30.6.2023 ESR-2014-2020
Työpaketit
TP1 | Tekniikan koulutuksen ja alueen vetovoimaisuus |
---|---|
Tarjotaan alueen oppilaitoksissa sekä erilaisissa tapahtumissa tietoutta tekniikan koulutus- ja uramahdollisuuksista sekä alueen yrityksistä ja rakennetaan yhteistyöverkosto oppilaitosten ja yritysten kanssa | |
Kannustetaan yrityksiä oppilaitosyhteistyöhön ja tarjoamaan nuorille kesätyö- ja TET-paikkoja. | |
Kartoitetaan mahdollisuuksia ja aktivoidaan yrityksiä ja organisaatioita tarjoamaan harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkoja DI-opiskelijoille sekä rekrytoidaan DI-opiskelijoita tekemään harjoitteluja ja opinnäytetöitä maakuntaan yhteistyössä opiskelija- ja muiden järjestöjen kanssa. | |
Diplomi-insinöörien aktiivinen rekrytointi Pohjois-Savoon ja Pohjois-Karjalaan |
TP2 | Jatkuvan oppimisen koulutusmoduulit |
---|---|
Tarkennetaan alueen teknisen alan osaamistarpeita yrityksissä. | |
Suunnitellaan alueen kysynnän mukaisia jatkuvan oppimisen moduuleja Savonian, Karelian ja UEF:n yhteistyönä. | |
Kehitetään olemassa olevia oppimisympäristöjä tukemaan koulutusten toteutuksia. | |
Pilotoidaan koulutusmoduuleja ja testataan erilaisia toteutustapoja osana yrityksen henkilöstön työnkulkua ja yritysten kehittämistä. |
TP3 | Joustavat DI-opintopolut |
---|---|
Suunnitellaan opintopolkukokonaisuus, yhteistyömallit ja markkinointi polkujen toteuttamiseen Savonian, Karelian ja UEF:n yhteistyönä. | |
Toteutetaan opintopolun ja opiskelijalähtöisen opintojen etenemistä tukevan mallin suunnittelu (suomi/englanti) sekä toteutetaan pilotti yhteistyössä FITech-verkostoyliopiston kanssa. | |
Toteutetaan kansainvälinen vetovoimapilotti 15-30 op verkkokokonaisuutena, joka suunnataan valittuun kohdemaahan (esim. Vietnam). Vastuu, Karelia-amk. | |
Etsitään ratkaisuja kurssien mahdollisiin hybriditoteutuksiin teknillisten yliopistojen kanssa. |
TP4 | DI-muuntokoulutus FITech-yhteistyössä |
---|---|
Kartoitetaan FiTech:n kurssitarjonta, muuntokoulutusmahdollisuudet sekä alueen yritysten tarpeet. | |
Luodaan UEF:n, Savonian ja Karelian yhteistyönä rakenteet ja toimintatavat sille, että Fitech-verkoston avulla alueella voisi toteutua DI-koulutusta alueen yritysten tarpeet huomioiden. | |
Kartoitetaan sivuaineopintojen soveltuva kurssitarjonta. | |
Yrityksille toteutettujen kartoitusten (ml. aiemmat kartoitukset) perusteella suunnitellaan tarpeita vastaava muuntokoulutus FITechin ja UEF:n sekä Savonian ja Karelian kurssitarjonnasta. | |
Suunnitellaan koulutusmallille kestävä kustannusrakenne ja toimintatavan jatkuvuus. | |
Markkinoidaan muuntokoulutusta kohderyhmille. |
TP5 | Hankkeen hallinnointi |
---|---|
Hankkeessa tehdään aktiivista yhteistyötä alueen yritysten, tekniikan osaajien ja eri koulutusorganisaatioiden kanssa. Hankkeen johtaminen on vuorovaikutteista ja siihen vaikuttaa ohjausryhmässä sovitut linjaukset hankkeen etenemisestä. Hankkeen ohjausryhmä koostuu alueen teknologiayritysten edustajista, hanketoteuttajien edustuksesta sekä ulkopuolisista asiantuntijajäsenistä. Hankkeen toteuttamista seurataan säännöllisesti ja hankkeen toteutuksesta ja tuloksista viestitään aktiivisesti myös hankkeen ulkopuolelle. |
Hankkeen tuloksia ovat:
- Tekniikan alan mahdollisuuksien esilletuominen ja tekniikan kiinnostavuuden lisääminen alueen nuorten
opintovalinnoissa. - Tekniikan alan ylemmän korkeakoulutason opintoja suorittaneiden määrän lisääminen alueella.
- Paremmat mahdollisuudet jatkuvaan oppimiseen ylemmän korkeakoulutason moduulien avulla.
- Joustavat DI-oppimispolkumallit ja niiden pilotointi.
- DI-koulutuksen tukeminen alueella FITech-yliopistoverkostoyhteistyössä.